Uciderea creativitatii
Posted on | March 6, 2010 | 47 Comments
Radem, dar vorbim serios.
Pentru adultii care inabusesc din fasa creativitatea copiilor.
Creativitatea este azi la fel de importanta ca si alfabetizarea.
Fii pregatit sa gresesti, pentru a fi in stare sa creezi.
Toti oamenii se nasc artisti, dar isi pierd capacitatile pe parcurs.
Subestimarea artelor, considerate mai putin importante decat stiintele.
Neglijarea corpului, folosit doar ca transport pentru cap.
Descurajarea copiilor in incercarea de a-si dezvolta latura creativa a personalitatii: pentru ca nu e de viitor.
Va veni o vreme cand diplomele si studiile nu vor mai conta.
Inteligenta este atat de variata.
Despre revelatia decoperirii talentului.
Despre anormalitatea aparenta si regasirea normalitatii.
Despre educarea creativitatii, si a fiintei umane in intregimea ei.
Comments
47 Responses to “Uciderea creativitatii”
Leave a Reply



March 6th, 2010 @ 9:22 AM
Păi şi inteligenţa creativă tot inteligenţă e, nu?
Da, la noi încă se pune un accent deosebit pe matematică şi română deoarece doar aşa poţi să ajungi la un liceu bun, deoarece ăsta e standardul la care se măsoară inteligenţa românească.
[Reply]
Leo Reply:
March 6th, 2010 at 12:48 PM
Stars, situatia asta nu se intalneste numai la noi. Se pare ca peste tot e aceeasi problema. Nenea care vorbeste are destula experienta – si din Anglia, si din America. Pacat… cei care au aptitudini in alte domenii pot parea chiar prosti sau nebuni in societatea asta care promoveaza doar anumite valori.
[Reply]
March 6th, 2010 @ 11:24 AM
amin to that. i totally agree. wake up people, lucrurile exista atata timp cat crezi in ele
[Reply]
Leo Reply:
March 6th, 2010 at 12:50 PM
…Numai ca si ca sa crezi trebuie sa ai exercitiu. Unii nu cred, pentru ca au fost modelati de familie si de societate sa nu creada. Ei, daca ajungi singurel la performanta sa crezi, esti deja pe o treapta mai sus. Cel mai greu este sa ajungi sa crezi…
[Reply]
March 6th, 2010 @ 12:07 PM
nu sunt anonymous
[Reply]
Leo Reply:
March 6th, 2010 at 12:50 PM
Stiam eu.
[Reply]
March 6th, 2010 @ 12:36 PM
[...] bune sau mai rele Dimineaţa tot primim, Iar şi iar starea de bine Primăvara o găsim. Cum ucid eu poezia, Doar Maria astăzi ştie, Mirelei îi iese bine Se pricepe, nu ca mine! Dragostea, [...]
March 6th, 2010 @ 2:36 PM
Exact cum eu nu i-am înţeles niciodată pe cei care le interzic copiilor să scrie ori să deseneze cu mâna stângă…
Am avut un coleg în scoala generală – cu stânga avea un talent dumnezeiesc la desen, pe când cu dreapta de-abia trasa câteva linii… dar TREBUIA să fie dreptaci…
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:47 PM
Si, uite-asa, talentul lui a ramas in mana stanga, pe care nu si-a mai folosit-o niciodata, din marinimia dascalilor si-a parintilor.
[Reply]
March 6th, 2010 @ 2:36 PM
Nenea ăsta îmi aduce aminte de ce conferenţiarii n-ar trebui să încerce să fie amuzanţi. Trecând peste asta, mi-a plăcut formula “academic inflation”. Pentru că-i un adevăr.
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:46 PM
Caligul, nu stiu de ce, dar mie mi-a placut umorul lui. Nu trebuie sa ii cerem prea multe, e englez, totusi.
Si mie mi-a placut formula, dar imi vine sa plang cand ma gandesc la implicatii.
[Reply]
March 6th, 2010 @ 5:03 PM
pe vremea când am fost eu copilita nu prea se incuraja creativitatea… ma rog lucru de mâna, bucatarie, cam asta se facea, ba am avut noroc si de o profesoara de desen bine intentionata.
Poate daca ai mei ar fi fost oameni cu dare de màna m-ar fi îndrumat spre ceva artistic. Asa tehnica a fost cea care m-a atras.
Un sfârsit de saptamàna fff frumos!
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:45 PM
Giulia, nu miai spus daca ti-a si placut tehnica. Si daca a fost, intr-adevar, “de viitor”.
[Reply]
March 6th, 2010 @ 6:33 PM
“Toti oamenii se nasc artisti, dar isi pierd capacitatile pe parcurs” … avand in vedere ca m-am dezvoltat foarte incet si mi-am pierdut foarte putine caracteristici de cand eram mic, dovada, tot mic sunt si acum… e clar! sunt un artist!
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:44 PM
Mace, unul nedescoperit, sau aproape nedescoperit – pentru ca te descoperim noi zi de zi !
[Reply]
mace Reply:
March 8th, 2010 at 8:31 PM
… dar ma bucur si ma simt ca onorat ca cei care ma descopera sunt mai artisti ca mine
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 9:46 PM
SUflete de artisti, neintelese…
March 6th, 2010 @ 10:03 PM
din fericire, exista si insule de creativitate char spre sistemul scolar…
http://www.ted.com/talks/dave_eggers_makes_his_ted_prize_wish_once_upon_a_school.html
si, de fapt, orice film de pe pagina asta… si urmatoarele:
http://www.ted.com/themes/how_we_learn.html
[Reply]
March 7th, 2010 @ 12:27 AM
Asta m-a surprins acum 2 ani cand am intrat in lumea vestica- modul in care este incurajata creativitatea aici, spre deosebire de Romania. In Romania esti privit ca un ciudat si incearca sa te descurajeze, indemnandu-te sa te apuci de ceva “serios”; aici toti copiii isi dezvolta cu preponderenta talentele si pot absolvi un liceu chiar fara sa stie sa scrie corect; mult mai important este sa-ti dezvolti personalitatea. Probabil ca in Romania nu m-as fi apucat niciodata de fotografie.Si faptul ca sunt ingrijorati ca “scoala ar putea ucide creativitatea” este o dovada de cat de mult le pasa.
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:29 PM
Dana, cu absolvirea unui liceu fara a invata sa scrii corect n-as fi de acord. Dar bravo lor ca ii incurajeaza sa-si dezvolte personalitatea.
Si tie, felicitari ca iti urmezi visul.
[Reply]
March 7th, 2010 @ 5:19 AM
grea tema…
totusi, desi e mai mult decat imperfect, sistemul nu ucide creativitatea, dar, ce-i drept nici nu se da peste cap sa o incurajeze…
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:22 PM
Asta era si ideea, Cristian. Indiferenta…
[Reply]
March 7th, 2010 @ 5:06 PM
Acum, nu stii ce sa nu ucizi mai intai la copiii: comoditatea care vine instinctual in dotarea standard prin nastere sau creativitatea?
Ca parca pe al meu nu l-as lasa sa creeze toata ziua uitandu-se pe pereti daca asta mi-ar suna a lene. Ma uitam la copiii astia de americani, care deseneaza colorat ca sa inteleaga pana la facultate: daca ii pui sa iti vorbeasca despre o o experienta deosebita in viata lor tot despre cum s-au certat cu prietenul sau prietena spun, sau ceva penibil de apropiat vietii lui imediate.
Ideea e alta: te votam, sau nu la roblogfest 2010?
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:18 PM
Cristina, la Roblogfest nu ma inscriu.
Superficiali americanii astia, inca de mici, se pare…
Nici eu nu mi-as lasa copilul cu ochii pe pereti toata ziua – l-as duce in natura, sa miroasa o frunza, sa manance un fruct din copac. Lectiile astea ar fi mai importante decat matematica, zic eu.
[Reply]
cristina Reply:
March 9th, 2010 at 1:25 AM
Nu trebuie sa te inscrii tu, ca are cine.
[Reply]
Leo Reply:
March 9th, 2010 at 9:56 AM
Cine mi-o coace ?
March 7th, 2010 @ 5:24 PM
super tare !
da, avem nevoie sa dezvoltam inteligenta emotionala nativa. Acolo e pontul
pup :*
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:16 PM
De-ar sti toti, Gabi…
[Reply]
March 7th, 2010 @ 6:03 PM
Revin la baiatul asta. L-am ascultat. Cu intelegere. Adica am inteles ca daca nu ar fi plecat in California din Anglia nu ar fi castigat niciodata bani din dat din gura incercand sa puna impreuna viata la comun, in societate cu ideea de libertate personala totala de tip american (total utopica dupa parerea mea). Opinia mea e mai nuantata, dar nu am nici timpul si nu e nici locul pentru prea multa filosofie.
Cat despre creativitate, cred ca niciun copil nascut intr-o familie normala si care arata samburi de geniu artistic nu e oprit sa isi dezvolte talentul nativ. Din pacate, ca adult, realitatea iti arata ca e un singur Picasso si o gramada de absolventi de arte plastice care traiesc facand portrete la turisti prin statiunile de vacanta la cativa dolari tragerea. Dupa parerea mea, trebuie sa existe un echilibru responsabil intre pregatirea pentru viata a copilului si incurajarea talentului lui creator si una nu o exclude pe cealalta.
Leo, tu scrii frumos, ma delecteaza, dar faptul ca mie imi place tie nu iti tine de foame. Poate te bucura si asta e un alt fel de motivatie, nu neg. Mai mult, cred ca faceai compuneri frumoase la scoala si ca ai tai nu ti-au spus niciodata: “Mai lasa incolo compunerile alea, ca ne-ai chiaunit!” Cu toate astea, din ce pot sa imi dau seama, ca sa traiesti faci ceva care nu are legatura stricta cu pasiunea ta pentru scris, care e numai o relaxare, un proiect personal in care evadezi. Nu zic ca nu poate fi sau nu o sa fie mult mai mult (ar fi si pacat sa nu, iti spun cu toata sinceritatea). Dar e greu sa reusesti in arta mai ales azi, cand oamenii nu mai au timp de spiritual si il sacrifica volens-nolens pentru concret (vorba lui: suntem prea multi, trebuie facut in asa fel incat sa vezi care sunt cei mai buni, il filtrezi in scoli, masterate, PhD-uri ca sa le dai acelasi job care ieri presupunea un BS sau un BA sau mai putin).
Nuante si nuante. In orice caz, un punct de vedere radical favorizand un aspect sau altul e de la distanta superficial.
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:16 PM
Cristina, libertatea personala totala e utopica, intr-adevar. Si cei care se cred buricul pamantului pica intotdeauna de sus, rupandu-si gatul.
Dar problema copiilor nascuti intr-o familie normala nu e, dupa parerea mea, faptul ca talentul le-a fost inhibat prin restrictie, prin ingradire. Ci mai mult prin indiferenta. Mai nimeni nu-ti spune ca “n-ai voie”. Mai degraba nu ti se spune nimic. O situatie de genul : – Ia uite ce-ai facut eu ! Ia uite ce stiu eu sa fac !
- Asa, si ?
Sau
- Bine, bravo, pa !
Singurele informatii care ii intereseaza pe parinti sunt, de cele mai multe ori, cele scrise in carnetul de note si in catalog. La ce bun ca odrasla are zece la desen, muzica si lucru manual ? O scatoalca dupa ceafa pentru optul de la mate !
Asta e extrema cealalta a libertatii totale – indiferenta crasa.
Despre absolventii de arte plastice care traiesc facand portrete la turisti eu am alta parere. Eu sunt acolo pentru ca-si doresc asta. E un mod de viata care le place. Sunt liberi. Le ajunge putinul pe care-l castiga. Pe langa asta, isi pot strange lucrusoarele cand doresc si se pot bucura de peisaj. La fel si muzicienii ambulanti. Am intalnit de curand la Praga un nene destul de inaintat in varsta (cred ca avea aproape 60 de ani). La varsta aia, dupa o viata de munca pe care n-o faci cu placere, esti acru si antipatic. El avea o luminita in ochi. Toata viata a facut ce si-a dorit – a fost muzician ambulant. “Omul-orchestra”, “Omul care canta la pahare”. A vazut toata lumea astfel ! Un musician desavarsit, care si-a creat singur instrumentele, care sties a citeasca o partitura la prima vedere… Care ar fi putut obtine un loc de munca oriunde, prin vreo orchestra. El a ales sa fie liber.
Bineinteles ca fiecare vede libertatea altfel… Si sunt de acord ca omul trebuie sa viseze cu limita – nu poti umbla toata ziua cu capul in nori. Dar cu pragmatismul exagerat nu sunt de acord. Eu zic ca se poate trai din arta – poate nu strict din scris – sa scrii in romaneste clar e pagubas, cu mici exceptii. Se poate trai din fotografie, din design-ilustratie, de exemplu… Piata colcaie de oferte.
E clar ca sunt nuante si nuante. E un subiect complex si, daca te simti vizat, este si mai complex.
Multumesc mult pentru comentariul atat de elaborat !
[Reply]
cristina Reply:
March 9th, 2010 at 1:46 AM
Ooops! Daca te simti vizat e complex, dar cu bataie intr-o parte sau alta
Cat despre fericirea de pe strada, a oamenilor care traiesc de pe o zi pe alta, si Liviu imi face apologia ei.
[Reply]
Leo Reply:
March 9th, 2010 at 9:33 AM
Fericirea lor pare boema. Insa cine stie ?
March 7th, 2010 @ 7:14 PM
Competiţia duce la apreciere diplomelor formale.
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:48 PM
Falsa competitie, pentru ca una reala ar pune accent pe ce stie sa faca omul, nu pe ce diplome are.
[Reply]
March 7th, 2010 @ 8:59 PM
[...] Leo [...]
March 8th, 2010 @ 9:16 AM
un 8 martie de vis draguta Leo..sa ai parte de zile frumoase si senine, zambete si bucurii..te pup
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:48 PM
Ralu, multumesc frumos. La fel si tie, cu drag !
[Reply]
March 8th, 2010 @ 9:59 AM
o postare de zile mari Leoaico!!!!
O primavara de vis!
la multi ani!
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:48 PM
Orry, multumesc ! La multi ani si tie !
[Reply]
March 8th, 2010 @ 10:15 AM
Mimosa color del sole come il tuo sorriso
anche se nasconde un triste viso,
donna che ami senza tempo,
donna che ami con rimpianto,
donna che segni le note del passato,
donna che niente ferma quando per amore hai amato…
Dolce pupilla di due occhi stanchi,
compagna di silenzi, di notti insonni,
rubi il pensiero che ad altri sfugge,
ne fai emozione che nessuno distrugge.
Ami senza amore,
vivi per passione,
gridi di dolore,
muori per non soffrire…
poezie de Anna D’Urso
La Muti Ani!
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:49 PM
Foarte delicate versuri, Giulia. Multumesc frumos !
La multi ani si tie !
[Reply]
March 8th, 2010 @ 10:20 AM
La mulţi ani!! Te pup cu drag!
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:49 PM
Zenna, multumesc !
La multi ani si tie !
[Reply]
March 8th, 2010 @ 10:22 AM
Ascunde-n sufletul gingaş un univers plin de comori,
Din ochii mari poţi să culegi priviri prinse-n buchet de flori,
Cu multă linişte şi calm pe buze grafiaz-un zâmbet,
Iar glasul său armonizează blând vibraţiile unui cântec.
La tâmplele fierbinţi ea poartă doar amintiri din flori de gânduri,
Cu mâna fragedă le-aşează într-un album cu foi prinse în riduri,
La gâtul diafan cristalele de rouă stau prinse-n colier,
Pe umerii rotunzi timpul aşterne poveste de iubire şi mister.
Îmbracă astăzi rochie din verde crud de iarbă,
Privire de bărbat puţin iscoditoare trece şi se întreabă,
Cine-i această lume discretă , virtute-ncântătoare?
Este FEMEIA,MAMA, IUBITA ce azi e-n sărbătoare.
Gânduri sublime îţi trimit pictate-n fluturi diafani,
Să fii iubită, să-nfloreşti şi un suav, LA MULŢI ANI!
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:49 PM
Geanina, draguta ca intotdeauna… Multumesc pentru versuri ! La multi ani si tie !
[Reply]
March 8th, 2010 @ 10:59 AM
Foarte adevarat. Putini au fost incurajati de catre parinti in libertatea creativitatii. Mai ales in Romanika, educatia se concentreaza pe supravietuire. Am vazut cat de mandri sunt parintii cand copilul a pus pe cineva la punct.Asta inseamna ca e un copil care prinde repede si care se va descurca in viata. Ce altceva mai conteaza? Simt artistic? Glumesti.
[Reply]
Leo Reply:
March 8th, 2010 at 4:51 PM
Unora le prinde bine antrenarea asta pentru supravietuire. De s-ar tine cont de personalitatea fiecaruia. Educatia se face in masa, copiii trebuie sa tine ritmul.
[Reply]